-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:47450 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:17

ديدگاه قرآن كريم، دربارة زيبادوستي معنوي كه با ساختار روحي و فطري انسان سازگار است چيست؟

يكي از فروعات و شاخههاي لذتطلبي، علاقه به جمال و زيبا دوستي است. زيبائي طبيعت، زيبايي موجود در گياهان، و علاقه و فرحي كه از ديدن مناظر زيباي گلستانها، بوستانها، باغها، ميوههاي رنگارنگ و...، زيبايي در انسانها، زيبايي كه در حيوانات وجود دارد، زيباييهاي خيالي، مانند: شعر، ذوق، هنر و... زيباييهاي معنوي و... از جمله چيزهائي است كه طبيعت و فطرت انسان وابستة به آن است، و از آن لذت ميبرد.

اينك به برخي از زيبا دوستي معنوي اشاره ميكنيم:

1. زيبايي ايمان:

روح و فطرت انسان، با ايمان، عجين شده است; و هنگامي كه با عمل توأم ميشود، زيبائي روحي را براي انسان به ارمغان ميآورد; به گونهاي كه فرح و شادي خاصي در روح و روان انسان ايجاد ميكند. وقتي شخصي با ايمان، در خلوت خود با خداوند، به عبادت ميپردازد، هم زمان با پرستش و راز و نياز و يا در پايان آن، صحنهاي در عالم معنا و روح و روان او به وجود ميآورد كه زيباتر از آن حالت، حالت ديگري نيست. لذا، خداوند متعال ميفرمايد: وَ لَـَكِنَّ اللَّهَ حَبَّبَ إِلَيْكُمُ الاْ ?ًِيمَـَنَ وَ زَيَّنَهُو فِي قُلُوبِكُمْ وَكَرَّهَ إِلَيْكُمُ الْكُفْرَ وَ الْفُسُوقَ وَ الْعِصْيَانَ أُوْلَغكَ هُمُ الرَّ َشِدُون;(حجرات،7) ولي خداوند ايمان را محبوب شما قرار داده و آن را در دلهايتان زينت بخشيده و (به عكس) كفر و فسوق و گناه را منفورتان قرار داده است; كساني كه داراي اين صفاتاند هدايت يافتهگانند.

امام عليميفرمايد: زيبايي هر كس بردباري و وقار او است، زيبايي مؤمن پرهيزگاري او است، جمال بنده، طاعت است و جمال آزاد مرد، از ننگ گريختن است، جمال و زيبايي عالم عمل كردن به علم است.(ميزان الحكمه، محمدي ريشهري، ج 2، ص 81ـ82، مكتب الاعلام الاسلامي.)

2. زيبائي صبر و شكيبائي:

صبر و استقامت در راه محبوب (خداوند متعال) آن قدر زيبا است كه سالك آن طالب آن است، و آن را دوست ميدارد، و حاضر است سختترين مشكلات را در اين راه پذيرا باشد. فَاصْبِرْ صَبْرًا جَمِيلاً;(معارج،5)، بنابراين صبر جميل پيشه كن.; قَالَ بَلْ سَوَّلَتْ لَكُمْ أَنفُسُكُمْ أَمْرًا فَصَبْرٌ جَمِيلٌ...;(يوسف،18)، (حضرت يعقوبغ گفت: نفس (و هوي و هوس) مسأله را چنين در نظرتان تزيين داده، من شكيبائي ميكنم شكيبائي جميل (و زيبا) و...

3. رنگ خدائي پيدا كرن از بهترين زيبائيهاي ديگر معنوي است، كه اهل آن بسيار دوست ميدارند چنين باشند; صِبْغَةَ اللَّهِ وَ مَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً;(بقره،138)، رنگ خدايي (بپذيريد! رنگ ايمان و توحيد و اسلام)، و چه رنگي از رنگ خدايي بهتر است؟!

4. داشتن عقل و به كارگيري آن از زيبائيهاي معنوي است كه عاقلان دوستدار آن هستند.

امام حسن عسكريميفرمايد: نيكوئي صورت، زيبائي ظاهر است; و نيكوئي عقل، زيبائي باطن است.(همان، ص 80.)

امام عليميفرمايد: هيچ زيبائي بهتر از عقل نيست.(همان، ص 81.)

حلم، وقار، ورع، طاعت، قناعت، عمل به علم، نشر علم، كسب فضائل اخلاقي، حفظ قرآن، ذكر خدا و... از جملة زيبائيهاي معنوي است، كه روح و فطرت انسان دوستدار آن است.(ر.ك: اخلاق در قرآن، آيت اللّه مصباح يزدي، ج 2، ص 60، انتشارات مؤسسة آموزشي و پژوهشي امام خميني;; تفسير نمونه، آيت اللّه مكارم شيرازي و ديگران، ج 25، ص 17ـ18، دارالكتب الاسلاميه; ج 10، ص 52ـ53.)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.